19. november 2019

28 meter høj bro-pylon kom på plads over jernbanen i Hedehusene

Efter vellykket natarbejde, mens togdriften var delvis indstillet, har den nye bro til Nærheden fået sin karakteristiske pylon.
Togdriften var standset i to spor, mens den nye bro, som skal forbinde Hovedgaden i Hedehusene med den nye bydel Nærheden, fik sin pylon natten til lørdag. Og entreprenører og rådgivere kunne efterfølgende melde, at alt var forløbet planmæssigt: Montagen blev påbegyndt ca. kl. 23.30 fredag aften, og kl. 02.20 lørdag morgen var pylon og tre stag monteret. 

De øvrige stag monteres i den kommende tid, hvor broen vil begynde at få sin markante og karakteristiske profil. Broen over jernbanen er nemlig en såkaldt skråstagsbro – det betyder, at brodækket skal hænge i kabler, såkaldte stag, fra en pylon. 

Det er relativt sjældent, at der i Danmark sættes pyloner og stag, og arbejdet blev udført af specialister fra Italien. Pylonen var forud blevet svejset og færdigmalet på værksted, hvorefter den var blevet transporteret til byggepladsen med specialtransport.

Montagen foregik ved hjælp af to kraner: en primær kran, der løftede selve pylonen, og en mindre kran, der havde fat ved pylonens fod og hjalp med at styre den. Pylonen blev holdt i kranen, indtil den var stabiliseret af det første frontstag samt to bagstag. De resterende stag fastgøres, opspændes og justeres i løbet af ugen.

Broen mellem Hovedgaden i Hedehusene og den nye bydel Nærheden får stor betydning for området og dets beboere – bl.a. er Høje-Taastrup Kommunes nye skole, inkl. daginstitution, ved at blive opført i Nærheden, tæt ved broen. 

Men det er også et krævende arbejde at opføre den nye bro: I september blev brodækket til den nye bro til Nærheden løftet på plads på spektakulær vis, mens jernbanetrafikken på den travle togstrækning midlertidigt var helt indstillet. 

Fakta om pylon og bro:
Broens underbygning (fundamenter og vederlagsvægge) er udført i beton, mens broens overbygning (brodæk, pylon og stag) er udført i stål.

Pylonen skal bære brodækket via 7 frontstag, der fastgøres til midten af brodækket midt imellem de to vejbaner. Som modhold stabiliseres pylonen af 8 bagstag, der går ned i de to ellipse-formede ankerblokke (4 stag i hver), der er indbygget i dæmningen på hver sin side af vejen syd for broen.

Inden pylonen rejses, monteres belysningen i pylonen og stagene fastgøres til pylonen.
  
Broen fører et kørespor og en delt sti (fodgængere og cyklister) i hver retning over banen.
 
Broen er bl.a. funderet på borede pæle, der er 1,2 m i diameter og op til 30 m dybe. 

Brodækket blev løftet ind i to sektioner i starten af september og er siden blevet sammensvejst til ét brodæk. Brodækket har været understøttet af en midlertidig konstruktion, der vil blive fjernet, når pylon og stag er monteret.

Broen spænder over Danmarks mest befærdede banestrækning, som er hovedåren ind til København. Broen krydser i alt 6 spor.
 
Broens længde er 42 m., og bredden er 17 m. Pylonens højde er 28 m.
 
Høje-Taastrup Kommune og byudviklingsselskabet NærHeden P/S samarbejder om at bygge broen.

Rådgiver: COWI.

Arkitekt: DISSING+WEITLING.

Hovedentreprenør: Jorton.

Stålentreprenør: Valmont.

Stagentreprenør: Redaelli.

Løfteentreprenør: BMS.